Våra projekt

Lediga bosäder

Hyresguiden

Mina sidor

Frågor och svar för dig som hyr bostad

Har du någon fråga om våra bostäder eller hur det fungerar att bo hos oss? Nedan har vi samlat våra vanligaste inkommande frågor som uppstår för dig som bostadshyresgäst.

Om du inte hittar svaret på din fråga – Kontakta oss på hyresratter@enklahem.se så hjälper vi dig.

Bostadssökande
Vad är skillnad mellan Hyresvärd och Förvaltare

Hyresvärd

  • Är ägaren av fastigheten där du bor.

  • Bestämmer hyran och är juridiskt ansvarig för byggnaden.

  • Kan välja att själva sköta huset eller anlita någon annan för det.

Förvaltare

  • Är den som sköter det praktiska kring huset på uppdrag av hyresvärden.

  • Tar hand om underhåll, felanmälan, hyresavier och kontakt med dig som hyresgäst.

  • Du vänder dig oftast till förvaltaren om något i lägenheten eller fastigheten behöver åtgärdas.

Hur söker jag bostad hos er?

För att söka bostad hos så använder vi en extern uthyrningsportal som heter HomeQ där vi och många branschkollegor lägger upp våra lediga bostäder. 

Här måste du också skapa ett konto hos HomeQ enligt deras rutiner och sen söka de lägenheter som du är intresserad av.

Efter att du registrerat dig så börjar du samla på dig poäng, en dag = en poäng. Det är med dessa poäng du sedan söker bostad. När du erhållit ett tillsvidarekontrakt nollställs poängen.

Obs! tänk på att våra lägenheter visas tillsammans med många andra fastighetsbolags lägenheter i detta system.

Hur anmäler jag intresse för en lägenhet?

När du hittat en bostad, under lediga bostäder, som du vill anmäla intresse för klickar på länken ”Intresseanmälan” eller ”Expressanmälan”.

Hur gör jag en intresseanmälan till kommande bostäder?

Våra bostadsprojekt som vi håller på och bygger eller planerar att bygga presenteras på vår projektsida. Där kan du hitta vad som är på gång och anmäla intresse för en bostad på just det projektet.

Hur styrker jag min inkomst?

Vi utgår från din taxerade inkomst som framgår av den kreditupplysning vi tar på dig som bostadssökande.

Om din deklarerade inkomst från förra året inte stämmer för i år behöver du komplettera med underlag som visar de senaste två löneutbetalningarna. Du kan hämta dessa uppgifter från Skatteverket. Logga in på Mina sidor hos Skatteverket, välj ”Skatter och Deklarationer” och sedan ”Lön, pension, sjukpenning mm”. Ladda också upp intyg som styrker din inkomst i 3 månader från inflyttningsdagen.

Det går bra att ta en skärmbild med hjälp av mobilen och ladda upp så att vi kan ta del av uppgifterna. Tänk på att intygen ska vara nya och aktuella. Intyg raderas automatiskt efter 6 månader.

Läs gärna mer under vår Uthyrningspolicy

Vilken inkomst krävs för att få ett lägenhetskontrakt?

Du ska ha en sådan inkomst att du utifrån hyran för den sökta lägenheten uppfyller Konsumentverkets norm för skälig levnadsstandard för dig och din familj.

Du ska ha en fast inkomst som ska styrkas med intyg.

Följande kan räknas som inkomst:

  • Inkomst genom anställning och andra skattepliktiga inkomster
  • Inkomst genom egen näringsverksamhet
  • Ålderspension
  • Studiemedel från CSN
  • Kapitalinkomster

En kreditupplysning görs på alla sökande som lämnar intresseanmälan. 

Vad har ni för krav på den som vill söka lägenhet hos er?
Kan min maka/make, sambo eller partners inkomst medräknas?

Ja, gemensam inkomst med annan person kan läggas till grund i de fall du har en maka/make, sambo eller partner som stadigvarande avser att bo tillsammans med dig i lägenheten. 

Du anger gemensam inkomst i din ansökan.

Kan jag söka flera lägenheter samtidigt?

Ja.

Kan jag tacka ja till flera lägenheter?

Ja, du kan tacka ja till flera lägenheter men du kan endast få kontrakt på en av lägenheterna.

Om du hamnar främst i turordningen på flera lägenheter kommer du att bli kontaktad av ansvarig uthyrare för att välja vilken du vill ha. Du blir då omedelbart borttagen från de andra lägenheterna.

Kan jag överlåta min köpoäng?

Nej, köpoängen är personlig och kan inte överlåtas eller ärvas.

Varför har mina köpoäng nollställts?

När du accepterar att hyra en lägenhet hos oss så nollställs dina poäng

Hur samlar jag köpoäng?

Vi använder oss av HomeQ-uthyrningsportal och på HomeQ motsvarar en köpoäng en dags kötid. Om du har 365 köpoäng har du varit en HomeQ-användare i ett år.

Får jag hyra en lägenhet för mitt barns räkning?

Nej, det är inte tillåtet att hyra en lägenhet till någon annan. Den person som står på hyreskontraktet är också den som ska bo i lägenheten.

Många föräldrar vill gärna hjälpa sitt barn till bostad, men det är aldrig tillåtet att ingå hyreskontrakt för någon annans räkning. Låter du någon annan bo i lägenheten bedöms det som en otillåten andrahandsuthyrning, även om det är ditt barn som bor där.

Vad innebär ett erbjudande?

När du blivit erbjuden en lägenhet och skrivit på kontrakten så kommer dina köpoäng att nollställas.

För bilplats eller förråd gäller först till kvarn om inget annat anges.

Vad innebär ett korttidskontrakt?

Ett korttidskontrakt löper under begränsad tid. Uppsägningstiden brukar vara en till tre månader, beroende på hur lång kontraktets löptid är.

När man skriver på ett korttidsavtal så avsäger man sig besittningsrätten för bostaden, separat avtal för avstående från besittningsrätt tecknas och skickas in till hyresnämnden för godkännande. Avstående från Besittningsrätt innebär att man godkänner att man får bo i bostaden tills dess att vi behöver ha den.

Anledningen till att vi hyr ut på med korttidskontrakt kan vara exempelvis att ombyggnationer planeras i området eller att vi behöver använda lägenheten som evakueringslägenhet.

Vad innebär ett tillsvidarekontrakt/förstahandskontrakt?

Ett tillsvidarekontrakt även s.k. förstahandskontrakt innebär att kontraktet löper på utan tidsbegränsning och att du normalt har 3 kalendermånaders uppsägningstid.

När du som bostadssökande tecknar ett tillsvidarekontrakt nollställs dina poäng. 

Hur går det till om jag blir erbjuden en lägenhet?

För att få ett erbjudande via HomeQ, lämna en intresseanmälan på en bostad, vilket automatiskt matchar dig mot vår uthyrningspolicy. Vi utvärderar sedan dig som sökande och skickar ut erbjudanden, vanligtvis via SMS och/eller e-post. Erbjudandet inkluderar en tidsfrist för att boka visningen och därefter välja om du vill acceptera eller inte.

Hur många får vi bo i en lägenhet?

För att förhindra osunda boendeförhållanden finns en rekommendation kring hur många som får bo i en lägenhet:

  • 1 rum och kök, max två personer
  • 2 rum och kök, max tre personer
  • 3 rum och kök, max fem personer
  • 4 rum och kök, max sex personer
  • 5 rum och kök eller större, max åtta personer
Kan jag byta min lägenhet med en annan person?

Ja, under förutsättning att båda hyresvärdarna är tillfrågade och accepterat bytet samt att tilltänkt hyresgäst uppfyller samtliga krav i vår uthyrningspolicy.

Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

Om du som förstahandshyresgäst har påtagliga skäl att inte använda lägenheten under en tidsbegränsad period och skäl till att behålla ditt förstahandskontrakt under tiden kan du ansöka om att hyra ut lägenheten i andrahand. Exempelvis studera eller tillfälligt jobba på annan ort, eller om du ska resa på en längre utlandsresa.

Huvudregeln i hyreslagen är att du som hyresgäst ska ha hyresvärdens samtycke och uthyrningen får inte innebära påtaglig olägenhet för oss som hyresvärd för att få hyra ut i andrahand.

Tänk på att du som förstahandshyresgäst är ansvarig både ekonomiskt och juridiskt under andrahandsuthyrningen. Det är viktigt att du informerar din hyresgäst om att det inte finns någon möjlighet att överta en lägenhet som sägs upp av dig utan att uthyrningen är under en begränsad tid.

Om du säger upp en lägenhet som är uthyrd i andrahand måste antingen du eller andrahandshyresgästen visa lägenheten för tilltänkt hyresgäst, därför är det viktigt att du stämmer av vem av er som ska visa under uppsägningstiden. Ditt namn, telefonnummer och e-post som anges på uppsägningen kommer att lämnas ut till intressenter för visning av lägenheten.

Får jag ha en inneboende?

Ja, du får ha en inneboende i din hyresrätt. Det som krävs är att du har ett förstahandskontrakt samt permanent bor i bostaden.

Du får ta ut hyra av den inneboende men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder. Har du flera inneboende får du inte ta ut en hyra av de inneboende som tillsammans är större än vad du själv betalar i hyra.

Tänk på att det är du som ansvarar för den inneboende och att den inneboende ej kan överta ditt hyreskontrakt vid eventuell flytt.

Får jag hyra ut min hyresrätt via Airbnb?

För all andrahandsuthyrning behöver du ha ett skriftligt tillstånd från Enkla Hem, det gäller även korttidsuthyrning via tjänster som Airbnb och Blocket. Olovlig andrahandsuthyrning kan leda till att nyttjanderätten blir förverkad och att du blir av med din hyresrätt.

Din uthyrning får inte likna en hotellverksamhet där du hyr ut till många olika människor under korta perioder. Uthyrningen får inte heller medföra olägenheter för oss som hyresvärd eller andra boende, till exempel i form av spring i huset av personer som är okända för dina grannar, skador i fastigheten eller kraftigt ökat slitage i lägenheten. Du riskerar att förverka din hyresrätt om du tar ut för hög hyra, det gäller även om du hyr ut till inneboende.

När du hyr ut din lägenhet eller har en inneboende är du fortfarande ansvarig för lägenheten och alla som vistas i den. Skulle det uppstå skador eller kraftigt ökat slitage är det du som ansvarar för reparationen.

Kan jag lägga till min sambo på mitt hyresavtal?

Ja, under förutsättning att personen uppfyller samtliga krav i vår uthyrningspolicy och har varit folkbokförd i lägenheten minst 6 månader.

Har ni allergiboenden?

Vi har inga specifika allergiboenden hos oss på Enkla Hem.

Vad händer om jag hoppar av ett kontrakt som jag blivit erbjuden?

Om du först tackar ja till ett hyreskontrakt hos oss, blir erbjuden kontraktet och sedan ångrar dig så nollställs dina köpoäng.

Vad menas med att Enkla Hem förbehåller sig rätten att fritt välja bland de sökande?

Standardförfarandet i uthyrningen av lägenheter är att högst poäng erbjuds bostaden först. Undantag kan förekomma till exempel vid nyproduktion eller när vi behöver evakueringslägenheter under renoveringsprojekt.

Vad menas med avsteg från kraven i uthyrningspolicyn?

I vår uthyrningspolicy framgår att vi i vissa fall kan göra avsteg från de generella kraven. Ett avsteg kan till exempel vara när vi har behov av att flytta en hyresgäst till en annan lägenhet på grund av en kommande renovering.

Ta hand om din lägenhet och uteplats/balkong
Jag upplever att det är kallt i min lägenhet, är något fel?

Vi eftersträvar alltid en inomhustemperatur runt 20–22 grader. Temperaturen i din lägenhet justeras efter aktuell utetemperatur.

​​​Värmesystemet i huset ska tillsammans med ventilationen skapa ett bra inomhusklimat i din lägenhet. Luften tas in i din lägenhet via ventiler, om luftcirkulationen störs, till exempel om en ventil täpps igen, uppstår ett undertryck i din lägenhet. Detta kan i sin tur resultera i att luft sugs in genom dörrspringor, brevinkast och andra otäta ställen vilket leder till kallt drag i lägenheten.

Täck inte för element med möbler, elementskydd eller tjocka gardiner eftersom det förhindrar att värmen sprids i rummet. Täck inte heller för termostaten eftersom den då känner av en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt.

Vad du kan göra ifall det är kallt i din lägenhet

Kontrollera att luften kan cirkulera. Täck inte för elementen och termostaten med möbler, tjocka gardiner eller elementskydd.

Se till att ventilerna är öppna och rena. Dina ventiler i lägenheten som släpper in tilluft kan vara placerade vid elementet, vid fönstret eller på väggen i din lägenhet. Samtliga ventiler behöver vara öppna och rena för att ventilationen ska fungera och sprida värmen i lägenheten.

Temperaturen i en lägenhet kan variera beroende på utomhustemperaturen och värmesystemet i en fastighet kan behöva några dagar att anpassa sig till kallare väder. Om du ska mäta temperaturen i lägenheten så använder du en termometer, gärna digital, som du placerar mitt i rummet, 1 meter över golv och en bit in i rummet. Om din temperatur visar under 20°C flera dagar i rad så gör en serviceanmälan på vår kundportal Mina sidor.

Observera att vid ett hastigt omslag till en kallare utomhustemperatur kan det ta ett tag för värmesystemet att komma ikapp.

Elementen är svala nedtill

Att elementet är lite svalare nedtill och lite varmare upptill har att göra med hur värmen cirkulerar i elementet och är helt normalt.

Elementen är kalla

Elementen kan tillfälligt vara kalla även på vintern. Termostaten på elementet känner av inomhustemperaturen och reglerar den löpande. Det är därför du kan känna att elementen är kalla trots att det är minusgrader ute. Det kan även bero på att utomhustemperaturen precis skiftat, då det tar någon timme för värmesystemet att komma ikapp.

Det är kallt vid golv, dörrar, fönster och i hörn

Det kan vara lite kallare vid golv, dörrar, fönster och i hörn på grund av hur huset är byggt. Det kan också bero på att tätningslisterna är dåliga eller saknas. I så fall, lägg in ett serviceärende via Mina sidor.

Det är kallare i min lägenhet på natten

Vi sänker inte temperaturen på natten. Att det kan kännas lite kyligare kan bero på att lampor, TV, spis, datorer och andra värmealstrande apparater är avstängda.

Vad ska jag tänka på för att ha en god inomhusmiljö i min lägenhet?

God ventilation är en förutsättning för att ha ett bra klimat inomhus och viss luftomsättning måste finnas. Det måste vara en balans mellan tilluften och frånluften i en bostad. Tilluften tas oftast in genom ventiler vid fönster och frånluften sugs oftast ut genom ventiler i kök och badrum. När du ska rengöra en frånluftventil är det viktigt att inte ändra inställningen på hur mycket ventilen ska vara öppen. Skruva aldrig helt av den så kallade ”tallriken”, sätt någon form av markering på både den fasta och rörliga delen så får du tillbaka ”tallriken” på samma sätt som innan rengöringen.

Oavsett vilken typ av ventilation som finns i fastigheten är det viktigt att hålla ventiler rena och inte sätta för eller stänga friskluftsintagen. Systemet rubbas och följden blir att luften istället tränger in på andra ställen, som exempelvis brevlådeinkastet och otätheter mellan fönster och karm. Luft som tar sig in på detta sätt kan upplevas som obehaglig. Luften i lägenheten känns instängd om ventilerna är stängda.

För att få ett fräscht inomhusklimat är det lika viktigt att få in ny luft som att få ut den gamla.

Jag har stopp i avloppet. Vad gör jag?

Så här undviker du stopp i avloppet:

  • Häll inte sodor, propplösare eller andra kemikalier i avloppet. Undvik även matfett och frityroljor.
  • Använd hårsil i handfat och badkar.
  • Använd duschslangen för att spola ur badkarsröret med högt tryck och varmt vatten med jämna mellanrum.
  • Släng inte något annat än toalettpapper i toaletten. Ha en sopkorg i badrummet för att undvika att fel saker hamnar i toaletten.
  • Försiktighet med dofthållare

Om du ändå får stopp i avloppet:

  1. Använd inte propplösare eller kaustiksoda för att rensa rören. Tyvärr finns inga miljövänliga alternativ utan mekanisk rensning är både bäst och miljövänligt.
  2. Plocka isär vattenlåset som finns under handfat och diskbänk. Rengör och spola igenom det med varmvatten för att kontrollera att stoppet är lokalt.
  3. Hjälper inget av ovanstående ska du göra en felanmälan via Mina sidor.

Om stoppet orsakats av dig som hyresgäst pga. av oaktsamhet kan du som hyresgäst bli debiterad.

Behöver jag lufta mina element?

För att få ut maximalt med värme ska elementen vara varma upptill och kallare längre ner. Tänk på att inte täcka för elementen med tjocka gardiner eller möbler. Ibland behöver elementen luftas, gör en felanmälan via Mina sidor.

Får jag installera exempelvis en handdusch i tvättstället?

Det är inte tillåtet att göra egna installationer såsom handdusch, tvättmaskin eller liknande i lägenheten. Om du önskar installera en handdusch på en blandare (vattenkran) i tex tvättstället i badrummet så behöver du ett skriftligt godkännande från oss.

Anledningen till att du inte själv ska installera en handdusch på en blandare i lägenheten beror på att det finns en stor risk för vattenskada.

Det saknas persienner i min lägenhet. Vad gör jag?

Persienner ingår normalt inte i din bostad. Väljer du att själv montera persienner i dina fönster ansvarar du själv för persiennerna och för underhållet, likaså om hyresgästen före lämnar persienner i bostaden när du flyttar in. Tänk på att montera ljusa persienner. Om mörka persienner monteras kan glaset spricka när det blir varmt, och då får du själv stå för kostnaden vid byte av fönster. På vissa orter kan hyresgäster välja persienner som tillval.

Hur byter jag batteri i brandvarnaren?

Vi på Enkla Hem ansvarar för att det finns en brandvarnare i lägenheten. Du som hyresgäst ansvarar för att kontrollera brandvarnaren och vid behov byta batteri, mer info om detta finns i lägenhetspärmen.

Vad behöver jag tänka på om jag inte har en frostfri frys?

För att frysen ska kunna hålla kylan är det nödvändigt att frosta av frysen regelbundet.

Får jag renovera i min lägenhet?

Ja, du får till exempel måla om, tapetsera och byta golv på egen hand under förutsättning att arbetet är fackmannamässigt utfört, det vill säga att utfört arbete ska följa de branschregler som finns. Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig om du använder fel material, inte göra arbetet fackmannamässigt, använt starka kulörer eller mönstrade tapeter. Planlösningen i bostaden får du inte ändra.

Men du måste alltid kontakta oss innan du påbörjar en större renovering i din bostad och få ett skriftligt godkännande. 

Jag har en uteplats, vad har jag för ansvar?

Du är skyldig att ta hand om din uteplats så att den ser välskött, städad och trevlig ut. Det innebär att du bland annat behöva klippa gräsytor, buskar, häckar samt rensa planteringsytorna. 

Ska du plantera ett träd? Du behöver ha godkänt av oss för att göra det.  

Har du ett träd på ytan och upplever något bekymmer, gör en felanmälan.

Tänk på att du även under vintertid är skyldig att ta hand om ytan. Snöröjning och sandning av uteplatsen räknas som skötsel. 

Vad har jag för ansvar vid lägenhets entré på markplan eller loftgång?

Om du har entré på markplan ansvarar du för att:

  • Hålla rent och snyggt utanför din entré.

  • Sköta gräsklippning och häcktrimning vid din uteplats eller yta som tillhör bostaden.

  • Sopa bort löv, snö och is vid behov, så att det är tryggt och framkomligt.

  • Vintersäkra vattenutkastaren under den kalla årstiden.

Om du har entré via loftgång ansvarar du för att:

  • Hålla rent utanför din dörr och se till att inga föremål förvaras i loftgången, då den även fungerar som utrymningsväg.

  • Hålla området fritt från skräp och snö vid behov.

Dessa rutiner bidrar till en trivsam och säker miljö för både dig och dina grannar.

Jag vill bara byta handtag, inte byta ut luckorna i mitt kök, går det?

Nej. Vid köksrenovering så beställs bänkskiva, handtag och luckor samtidigt. Det går inte att bara beställa en av dessa tre produkter.

Kan jag ta bort en innerdörr?

Väljer du att plocka bort eventuella innerdörrar i din lägenhet måste du, när det är dags att flytta, sätta tillbaka dem. Se därför till att förvara dem på ett bra ställe så att de inte kommer till skada.

Vad kan jag använda för rengöringsmedel i min lägenhet?

Använd ett rengöringsmedel som är miljövänligt och anpassat efter det du ska rengöra. Starka rengöringsmedel kan skada de ytor du vill rengöra och du kan då bli ersättningsskyldig. Dessutom är de ofta skadliga för miljön.

Jag har råkat åstadkomma skador i min lägenhet. Vad gäller?

Skador som beror på egen oaktsamhet eller försumlighet ansvarar du själv för och du får stå för kostnaden. Då är det viktigt att du har en hemförsäkring. När du felanmäler skadan ska du meddela om det är du som orsakat den. Reparatören som kommer till din bostad gör en bedömning om hur skadan gått till och om det är du eller Enkla Hem som ska stå för kostnaden.

Får jag tapetsera eller måla om i min lägenhet?

Du får själv tapetsera eller måla i din bostad dock ska arbetet utföras fackmannamässigt. Det betyder att arbetet ska följa de branschregler som finns. 

Väggar får målas om men tänk på att undvika starka kulörer. Vill du tapetsera så ska du undvika starka kulörer samt mönstrade tapeter. Tänk på att redan målade ytor ska vara målade och väggar med tapet ska vara tapetserade. Du får förbättringsmåla taket, det ska dock vara vitmålat. 

Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig om du använder fel material, inte göra arbetet fackmannamässigt, använt starka kulörer eller mönstrade tapeter.

Innan påbörjad arbete krävs alltid ett skriftligt godkännande av oss.

Det har varit hantverkare hos mig, vem städar efter dem?

Städningen efter hantverkarna står du som hyresgäst själv för. Hantverkarna är endast skyldiga att utföra en grovstädning.

Hur beställer jag tillval?

Kontakta Bovärden för respektive område för vidare information om utbud, priser och installationer.

Jag vill ha badkar i min lägenhet, går det?

Badkar finns som tillval i några av våra områden. En del bostäder har badkar som standard. Längden varierar på badkaren från 1,20 till 1,60 m. För att ta reda på om du har möjlighet att få badkar som tillval kan du kontakta din Bovärd.

Får jag installera/byta en diskmaskin eller en tvättmaskin?

Nej inte utan vårt skriftliga godkännande. Kontakta din Bovärd för mer information bl.a. är det viktigt att installationen görs av en fackman

Vem ansvarar för att byta lysrör, glimtändare och lampor?

Du ansvarar själv för att byta glödlampor, lysrör och glimtändare (inklusive lampor i spis, kyl, frys, fläkt, badrumsskåp, uteplatsen och balkong).

Om jag har orsakat skador i lägenheter eller onormalt slitage, vad behöver jag tänka på?
Det är mycket viktigt för oss att du som hyresgäst trivs i din lägenhet och att du tar ansvar för att vårda den väl. Här hittar du information om hur du tar hand om ytskikt, vitvaror och inredning i din lägenhet.
Om vi under besiktningen i samband med att du flyttar ut bedömer att lägenheten har skador eller ett onormalt slitage kommer du som hyresgäst debiteras för återställningen. Detta gäller såväl fysiskt slitage som stark odör eller skador från matos, rökning, husdjur eller dylikt.

I ditt hyreskontrakt hittar du mer detaljerad information om dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst.

Kök - Skötsel och vad har jag för ansvar?
  • Generellt
    • Din lägenhet är utrustad med vitvaror som ägs av Enkla Hem. Det innebär att om ett fel, som beror på åldersrelaterat slitage, uppstår kommer utrustningen att repareras eller bytas ut. Har felet däremot uppstått som följd av bristande underhåll, städning eller varsamhet behöver du som hyresgäst betala för reparationen.
    • Om det finns manualer för vitvarorna i din lägenhet, vänligen ta del av dessa.
  • Kaffebryggare och vattenkokare
    • Placera inte dessa under väggskåpen då vattenångan kan skada skåp och luckor.
  • Mikrovågsugn
    • Om du har mikrovågsugn i din lägenhet, rengör den genom att torka ur den med en mjuk och ren trasa fuktad med vatten och några droppar diskmedel. 
  • Kylskåp och frys
    • Rengör kylskåpet regelbundet med mjuk trasa fuktad med vatten ochnågra droppar diskmedel.
    • Minst en gång per år bör utrymmet bakom kyl­skåpet/frysen samt området runt kompressorn rengöras från damm. Använd gärna dammsugaren.
    • Om kylskåpet har automatisk avfrostning räcker det att du rengör avloppsöppningen för avfrostningsvattnet baktill i kylskåpet.
    • Om kylskåpet saknar automatisk avfrostning frostar du av frysen minst en gång om året. Det ger både bättre prestanda och mindre energiförbrukning. Låt isen tina av sig själv, använd inte våld eller vassa föremål för att ta bort isen  det kan skada frysen. Ha koll så att smältvatten inte rinner ut på golvet och orsakar en vattenskada.
  • Skåp och luckor
    • Luckor och skåp torkas av med en ren mikrofiberduk, hårt vriden i ljummet vatten. Eftertorka med torr och mjuk bomullstrasa. 
  • Spis
    • Rengör spisen regelbundet. Mat som fått gro in är svår att få bort.
    • Om du har glashäll, använd ett särskilt rengöringsmedel för glashällar. Använd en skrapa för spishäll vid behov. Eftertorka med en mjuk och ren fuktad trasa.
  • Spisfläkten
    • Tvätta spisfläkten och diska fettfiltret minst två gånger om året (eller oftare vid behov).
    • Under fettfiltret finns en frånluft­sventil som du kan ta loss och rengöra på samma gång.
    • Byte av kolfiltret i lägenheten – För att säkerställa en god luftkvalitet byts kolfiltret i din lägenhet två gånger per år – en gång på våren och en gång på hösten. Vi tar hand om både inköp och byte av filtret, så du behöver inte göra någonting själv. Kostnaden för detta läggs smidigt till på din hyresavi efter utfört byte.
  • Ugn
    • En lätt nedsmutsad ugn rengör du med varmt vatten och diskmedel eller med ättiksvatten. Ugnsrengöring får endast användas på de emaljerade ytorna inuti ugnen. Var noga med att få bort allt rengöringsmedel innan du använder ugnen igen.
    • Om lampan i ugnen behöver bytas ansvarar du som hyresgäst för att det görs.
Badrum & Tvätt - Skötsel och vad har jag för ansvar?
  • Duschdörrar
    • Duschdörrarna håller du enkelt rena och fräscha genom att skrapa av ytan med en gummiskrapa varje gång duschen används. Vid rengöring torkas glasdörrarna av med en mjuk trasa fuktad med vatten och allrengöringsmedel.
  • Kakelplattor
    • Med jämna mellanrum behöver kakelplattorna i badrummet rengöras. Torka av dem med vatten och allrengöringsmedel. Har det bildats kalkavlagringar kan även ett medelstarkt rengöringsmedel behövas. Tänk på att börja med vatten på fogarna så att de inte förstörs av medlet. Efter behandlingen behöver ytorna sköljas av med rent vatten.
  • Tvättmaskin och torktumlare
    Tänk på att:
    • Alltid vara hemma när du kör tvättmaskin/torktumlare om läckage skulle uppstå. 
    • Inte överdosera tvättmedlet.
    • Rengör filter och kondensor vid behov.

    Vill du installera en tvättmaskin eller torktumlare?
    Du som hyr en bostad av Enkla Hem får ej på egen hand installera en tvättmaskin eller torktumlare – kontakta alltid oss för att stämma av vad som är möjligt i just din lägenhet.

Väggar & tak - Skötsel och vad har jag för ansvar?
  • Generellt
    • Vi målar och tapetserar i lägenheterna med skäliga tidsmellanrum, men det hindrar inte att du själv, på egen bekostnad, målar eller tapetserar dina väggar. Stäm alltid av med oss innan du utför något arbete. Tänk på att allt renoveringsarbete ska vara fackmannamässigt utfört. Du kan behöva återställa lägenheten, eller bli ersättningsskyldig för slarv, olämpligt material eller extrem färgsättning, när du flyttar ut.
  • Brandvarnare
    • Brandvarnare är ett viktigt skydd i varje hem. Om du sover medan en brand bryter ut ger brandvarnaren dig 2–3 minuter extra tid att ta dig ut ur den brinnande bostaden.
    • Vi på Enkla Hem ansvarar för att det finns brandvarnare i din lägenhet när du flyttar in, men det är ditt ansvar som hyresgäst att byta batteri och se till så att den fungerar. Testa brandvarnaren regelbundet och byt batterier vid behov. Låt detta bli en rutin när du städar.
    • Saknar du en brandvarnare gör du en felanmälan.
  • Borrning
    • Det är inte tillåtet att spika/skruva/borra närmare än 15 cm till uttag och strömbrytare då det är stor risk att träffa en kabel i väggen. Detsamma gäller i en rak, vertikal linje över och under alla uttag och strömbrytare.
    • Borra aldrig i badrumsväggen eller i väggen bredvid badrummet. Att borra på dessa ytor kan orsaka vattenskador som du som hyresgäst blir ansvarig för.
    • Borra inte i taket.
  • Kakel
    • Kakelklädda väggar i våtutrymmen rengör du med vatten, borste och skursvamp.
  • Skåp och luckor
    • Luckor och skåp torkas av med en ren mikrofiberduk, hårt vriden i ljummet vatten. Eftertorka med torr och mjuk bomullstrasa. 
  • Målade väggar
    • Vid rengöring av målade väggar behöver du vara mycket försiktig för att inte förstöra ytan eller ändra dess karaktär. Ju mattare den målade väggen är desto känsligare är den. Använd ett milt rengörings­medel och lätt fuktad trasa.
    • Fläckar behöver tas bort omgående med hjälp av en svamp fuktad med vatten och lite milt rengöringsmedel. Därefter behöver ytan baddas med rent vatten och sedan torkas av. Använd gärna radergummi försiktigt för att ta bort repor eller märken på lister och dörrposter.
  • Tapeter av papper
    • Papperstapeter tål bara ytterst lätt avtorkning med lätt fuktad trasa. Vinyltapeter kan du torka av med fuktig trasa eller en mjuk borste.
Golv - Skötsel och vad har jag för ansvar?
  • Generellt
    • Tänk på att skydda golven, oavsett typ, genom att använda möbeltassar på alla möbler. Under kontorsstolen är det smart att lägga en plastmatta för att skydda golvet
    • När du ska flytta in eller ut, eller möblera om, rekommenderar vi att du lägger en matta eller filt under möbeln för att förhindra repor i golvet. 
  • Laminat- och parkettgolv
    • Rengör laminat- eller parkettgolv med dammsugaren och en lätt fuktad mopp. Om du vill våttorka ett smutsigt laminat- eller parkettgolv ska du endast använda mycket lite vatten. Använder du för mycket vatten kan golvet resa sig och få bestående skador, vilka du kan behöva ersätta när du flyttar ut ur lägenheten. Tänk också på att moppa försiktigt – ytan på laminat- eller parkettgolv skadas lätt av sträva städredskap.
  • Trägolv
    • Trägolv städas med dammsugare och torkas med trasa eller golvmopp vriden i ljummet vatten och allrengöringsmedel. Det är också viktigt att du, så fort som möjligt, tar bort smuts som kan repa golvets yta (exempelvis grus, glas eller sand).
    • Trägolv krymper om inomhusluften är för torr. Då kan det uppstå sprickor mellan brädorna. Vi rekommenderar och eftersträvar därför en jämn temperatur i lägenheten runt 20 grader.
  • Plastgolv
    • Plastgolv består vanligen av töjbar vinyl och för sådana golv räcker det med veckostädning genom dammsugning och torrmoppning. Vid behov torkas golvet av med fuktig trasa/mopp och milt diskmedel.
Balkong, terass och uteplats - Skötsel och vad har jag för ansvar?
  • Generellt
    • Tänk på att inte ha dörren öppen om det blåser kraftigt. Det kan skada både dörren och låsanordningen på dörren.
    • När du städar eller vattnar blommor på din balkong, använd så lite vatten som möjligt för att inte störa grannarna under.
    • Om du har en inglasad balkong, håll glaspartierna stängda under vintern för att undvika att det regnar och snöar in.
  • Vindskydd
    • Ja, du får sätta upp ett vindskydd så länge du inte fäster det i fasaden på något sätt. Vindskyddet ska placeras på insidan av räcket/staketet.
  • Getingar och andra skadedjur
    • Om du upptäcker skadedjur i lägenheten ringer du själv direkt till Länsförsäkringar, 010-172 97 29. Försäkringsnummer framgår av ert försäkringsbrev. Det går även bra att kontakta de på mejl: skadedjur@lansforsakringar.se
  • Grillning
    • Om du vill grilla ser vi helst att du gör detta på gården eller på våra i iordningsställda grillplatser. Håll alltid koll på grillen, visa hänsyn mot dina grannar och grilla försiktigt.
    • Det är inte tillåtet att grilla på balkong eller uteplats med öppen låga till exempel med träkol, gasol eller engångsgrill får inte förekomma då brandrisken är stor. Om du vill grilla på balkongen rekommenderar vi att du grillar med el-grill. Tänk då på att du har korrekt el-anslutning och plats kan du använda en el-grill. 
    • För att alla ska trivas i området är det bra att tänka till innan du börjar grilla. Stäm gärna av med dina grannar så att de inte blir störda av matos och rök.
    • När det är torrt i marken under våren och sommaren händer det ibland att det utfärdas eldningsförbud. På krisinformation.se kan du läsa mer om det råder eldningsförbud i din kommun och vad det innebär för dig. 
Finns det några trivselregler att ta hänsyn till?

Vi vill att alla som bor hos oss ska trivas och visa hänsyn och omtanke om varandra. Därför har vi på Enkla Hem trivselregler för en trivsam och trygg boendemiljö. 

  • Balkong
    • Vänd dina blomlådor inåt på balkongen så att de inte riskera att ramla ner och skada någon. 
    • Skaka inte dina mattor från balkongen. Smuts och damm blåser lätt över till omkringliggande balkonger. Dessutom är många känsliga för både damm och kvalster.
  • Ljud och buller
    • Tänk på ljudnivån på tv och ljudanläggning och att du inte stör dina grannar. Visa alltid extra hänsyn mellan klockan 22.00 och 08.00.
    • Reparera och borra inte efter klockan 21.00.
    • Förvarna och berätta gärna för dina grannar när du ska ha fest.
    • Störs du av grannarna, prata helst med dem först. Hjälper inte det, kontakta vår växel som är kopplad till störningsjouren även efter kontorstid.
  • Fordon
    • Respektera det som gäller om fordonstrafik och parkering inom området.
  • Husdjur
    • Se efter ditt husdjur så att grannarna inte störs.
    • Låt inte ditt husdjur vara själv i trapphuset.
    • Koppla din hund när du är utomhus.
    • Tänk på att rastning av hundar inte är tillåtet på våra gårdar, lekplatser och grönytor.
    • Det är inte tillåtet att ha trappor för katt från mark till balkong eller upp till ett fönster.
    • För att ha vissa giftiga djur, exempelvis ormar eller spindlar, behöver du ett särskilt tillstånd från Länsstyrelsen i din region.
  • Rökning
    • Det råder rökförbud i samtliga allmänna utrymmen av brandsäkerhetsskäl och av hänsyn till allergiker. Tänk på att rökning på balkongen kan störa dina grannar och att det råder rökförbud på allmän plats.  

     

    Trivsam boendemiljö
    Får jag grilla på min balkong eller uteplats?

    Om du vill grilla ser vi helst att du gör detta på gården eller på våra i iordningsställda grillplatser. Håll alltid koll på grillen, visa hänsyn mot dina grannar och grilla försiktigt. 

    Det är inte tillåtet att grilla på balkong eller uteplats med öppen låga till exempel med träkol, gasol eller engångsgrill får inte förekomma då brandrisken är stor. Om du vill grilla på balkongen rekommenderar vi att du grillar med el-grill. Tänk då på att du har korrekt el-anslutning och plats kan du använda en el-grill. 

    För att alla ska trivas i området är det bra att tänka till innan du börjar grilla. Stäm gärna av med dina grannar så att de inte blir störda av matos och rök. 

    När det är torrt i marken under våren och sommaren händer det ibland att det utfärdas eldningsförbud. På krisinformation.se kan du läsa mer om det råder eldningsförbud i din kommun och vad det innebär för dig. 

    Finns det några grillplatser?

    I vissa av Enkla Hems områden finns det grillplatser. Det finns några saker du behöver tänka på – vi hjälper dig att grilla smart. Var alltid försiktig när du ska grilla och ta hänsyn till vädret. 

    1. Var på en säker plats. Använd avsedda grillplatser i ditt område. 
    2. Grilla så att dina grannar inte störs av rök eller annan doft. 
    3. Ha en hink med vatten i närheten. 
    4. Att grilla är förenat med brandfara. Det är därför inte tillåtet att grilla på din balkong eller uteplats. 
    5. När det är torrt i marken under våren och sommaren händer det ibland att det utfärdas eldningsförbud. På krisinformation.se kan du läsa mer om det råder eldningsförbud i din kommun och vad det innebär för dig.  
    6. När du grillat färdigt, släck aska och glöd med vatten eller placera din grill med lock på en säker plats utomhus. Tänk på att inte kasta aska i soporna – kolresterna kan fortsätta glöda långt efter avslutad grillning. Om du har du använt en egen grill kom ihåg att ta bort den.  
    Får jag ställa ut en pool eller studsmatta på innergården?

    Du är välkommen att använda gräsytorna runt om din bostad för lek, spel och andra gemensamma aktiviteter.

    Det är inte tillåtet att ställa upp någon typ av pool eller studsmatta på allmänna eller gemensamma markytor i området, dvs. på mark som tillhör oss. Vi har inte möjlighet att bevaka att utrustningen eller användningen sker på ett riskfritt eller korrekt sätt.

    Generellt så lämpar sig inte våra uteplatser för pooler, studsmattor eller annan större lekutrustning. En mindre plaskpool för barn är dock tillåtet liksom mindre lekutrustning. Du som hyresgäst bär då det fulla ansvaret för alla föremål och leksaker som finns på uteplatsen.

    Tänk på att det går åt mycket vatten att fylla en pool och varmvatten ur kranen kostar både pengar och belastar miljön. Fyll därför din pool med kallt vatten och låt solen värma vattnet i stället.

    När du tömmer poolen är det viktigt att du leder bort vattnet så att det inte orsakar skador på huset eller marken. Använd gärna en slang att leda bort vattnet med. Tänk också på att leda bort vattnet så att inte dina grannar drabbas genom att få sina gräsmattor och/eller planteringar förstörda.

    Jag ska ha fest, behöver jag tänka på något?

    Ska du ha fest? Vad roligt! Tänk bara på att som hyresgäst har du ansvar för att sköta dig och visa hänsyn – oavsett tid på dygnet. Efter klockan 22.00 ska det vara extra lugnt, utan hög musik eller andra störande ljud. Planerar du något som kan uppfattas som störande, till exempel en fest eller renovering, är det alltid bra att informera dina grannar i förväg.

    Störs du av grannens festande rekommenderar vi att du i första hand kontaktar din granne. Om du fortfarande störs kontaktar du vår störningsjour som du hittar i lägenhetspärmen eller välkomstbrevet.

    Om Störningsjouren rycker ut och konstaterar att störningen kommer från din lägenhet, debiteras du kostnaden för utryckningen.

    Får jag ha husdjur i min lägenhet?

    Ja, dock får dina husdjur inte springa lösa, annat än i din egen bostad. Det är särskilt viktigt att de hålls borta från barnens lekplatser. Tänk på hälsorisker och allergier.

    Katter ska tas om hand och får inte släppas ut utan tillsyn. Det är inte tillåtet att ha så kallade kattrappor från marken upp till balkongen eller till ett fönster. Hundar ska rastas på de hundrastplatser som finns. Glöm inte att plocka upp efter din hund. För att ha vissa giftiga djur som exempelvis spindlar och ormar behövs tillstånd från Länsstyrelsen.

    Hur är det med rökning?

    I alla gemensamma lokaler som entréer, trapphus, hissar, förråd, källare, tvättstugor, samlingslokaler och garage är det helt rökfritt. Det är alltså inte tillåtet att röka där andra människor också har rätt att vara. Det är också enligt lag förbjudet att röka på lekplatser.

    Det är helt rökfritt i din lägenhet. Det är dock tillåtet att röka på balkonger och uteplatser. Men tänk på att tobaksrök kan upplevas som störande och besvärande av dina grannar. Visa därför alltid hänsyn. När du röker på din balkong, tänk på att det inte är tillåtet att aska eller fimpa utanför balkongräcket då det kan orsaka skada som t.ex. brand hos din granne. Det är inte heller tillåtet att slänga fimpar på närliggande tak.

    Tänk på! Om du som hyresgäst rökt inne i din bostad behövs en extra tvätt och en så kallad patentering. Detta medför en merkostnad för dig. Nikotinet sätter sig i väggarna, inredningen får en gulnande färg och lukten går inte att tvätta bort utan patentering. Patentering innebär att alla lager av tapet måste tas ner och därefter tvättas väggarna samt målas en eller flera gånger med en färg som bildar en hinna på väggen som hindrar lukten och gå igenom tapeterna.

    Du som hyresgäst faktureras separat efter utfört arbete och kostnaden beror på bostaden storlek, antal rum som renoveras och hur mycket nikotin som måste tas bort.

    Var anmäler jag störningar från mina grannar?

    Att bo i ett flerfamiljshus innebär att många människor delar samma boendemiljö. Därför är det viktigt att visa hänsyn och följa de regler som gäller för boende hos Enkla Hem.

    Vissa ljud är en naturlig del av vardagen – till exempel ljud från TV-apparater eller småbarn som leker. Men ibland kan ljudnivån bli för hög. Om du upplever att du störs, börja gärna med att prata med din granne. Ofta är personen inte medveten om att ljuden upplevs som störande. Om problemet ändå kvarstår kan du kontakta Förvaltaren under kontorstid eller Störningsjouren på kvällar och helger.

    Som hyresgäst har du ansvar för att sköta dig och visa hänsyn – oavsett tid på dygnet. Efter klockan 22.00 ska det vara extra lugnt, utan hög musik eller andra störande ljud. Planerar du något som kan uppfattas som störande, till exempel en fest eller renovering, är det alltid bra att informera dina grannar i förväg.

    Om Störningsjouren rycker ut och konstaterar att störningen kommer från din lägenhet, debiteras du kostnaden för utryckningen.

    Avhysning?

    I vissa fall tvingas vi säga upp hyresgäster från våra bostäder. Det sker till exempel när hyran inte blir betald i tid eller när en hyresgäst missbrukar sitt hyresavtal samt om någon uppenbart och upprepade gånger bryter mot våra ordningsregler. Vi följer hyreslagen i dessa händelser.

    Hur går jag tillväga vid brand?

    När branden är framme är det viktigt att du vet hur du ska agera och att du kan din egen utrymningsväg.

    Om det börjar brinna i den bostad du befinner dig i:
    Om det går; släck branden själv.

    I annat fall:
    • Stäng dörren till det rum som brinner.
    • Ta dig och andra ut ur bostaden och stäng dörren efter dig.
    • Ring 112 för att larma räddningstjänsten.

    Om det börjar brinna någon annanstans i huset än den bostad du är i:
    • Håll ytterdörren stängd och stäng fönster och balkongdörrar.
    • Ring 112 för att larma räddningstjänsten.
    • Om du behöver hjälp att ta dig ut, påkalla uppmärksamhet av räddningstjänsten.

    Den här utrustningen bör alla ha hemma:
    • Brandvarnare vi på Enkla Hem ansvarar för att varje lägenhet ska ha brandvarnare och rätt antal per lägenhetsstorlek.
    • Brandfilt
    • Handbrandsläckare, med minst 6 kg pulver

    Hur fungerar det med städning av trapphus?

    Våra trappuppgångar och entréer städas generellt en gång i veckan. För att städningen ska kunna göras måste alla som bor i trappuppgången se till att det inte finns saker i uppgången som hindrar städningen som till exempel tidningshögar, cyklar, barnvagnar, mattor och soppåsar.

    Hur fungerar det med snöröjning i området?

    För oss är det viktigt att hyresgästerna känner sig trygga även utanför sin bostad. Snöröjning och sandning har därför hög prioritet för oss.

    Så här prioriterar vi vid snöröjning:
    1. In- och utfartsvägar till bilplatserna (den förhyrda bilplatsen ansvarar hyresgästen själv för)
    2. Gårdar och entréer
    3. Källartrappor

    Bor du i marklägenhet ska du själv sköta halkbekämpning och snöskottning i anslutning till din lägenhet, till exempel vid din ingång/trappa. Uteplatser, entré på loftgångar, balkonger och din parkeringsplats hamnar också under ditt eget snöröjningsansvar.

    Lekplatser i området?

    I de flesta bostadsområden finns lekplatser. För allas säkerhet besiktas alla lekplatser enligt rekommenderad intervall. För att anmäla eventuella skador på lekplatsen i ditt område gör du en felanmälan.

    Var ska jag ställa barnvagnen?

    För allas säkerhet är det förbjudet att förvara barnvagnar i trapphusen eller på loftgången. Om det börjar brinna i huset kan barnvagnarna hindra utrymning eller stå i vägen för räddningstjänsten. I en del av våra hus finns särskilda barnvagnsrum där du kan förvara din barnvagn. I annat fall ska barnvagnen förvaras i ditt förråd eller i bostaden.

    Vart kan jag ställa min cykel?

    Din cykel ska parkeras i de cykelställ som finns i närheten av ditt hus. Av säkerhetsskäl är det förbjudet att förvara cyklar i trapphuset, på loftgången eller utanför porten.

    Hur stor är min uteplats?

    Uteplatsens storlek kan skilja sig mellan lägenheter. Hör av dig till oss så får du exakt mått.

    Betala hyran
    Vad innehåller mitt hyresavtal?

    Ditt hyresavtal innehåller viktig information om din bostad.

    Exempel på vad ditt hyresavtal innehåller:

    • Allmänna hyresvillkor
    • Storlek (m²)
    • Hyreskostnad
    • Vad som ingår i hyran
    Vad ingår i månadshyran?

    Vad som ingår i hyran står specificerat när du söker bostaden.

    Vad är IMD-Vatten och hur fungerar det?

    IMD står för Individuell mätning och debitering. Det innebär att vi mäter och debiterar förbrukningen av vatten på lägenhetsnivå. På så sätt betalar du som hyresgäst bara för din faktiska förbrukning.

    Redan idag betalar merparten för varmvatten via hyran. Det betyder att storförbrukare betalar lika mycket som den som använder lite. Det tycker vi inte är särskilt rättvist. Införandet av IMD har flera fördelar. Framförallt får du som hyresgäst chans att se hur mycket du faktiskt förbrukar och möjlighet att påverka dina boendekostnader. Förutom att kostnaden för respektive hushåll blir rättvis finns där också miljömässiga vinster eftersom individuell mätning ökar medvetenheten och ofta minskar förbrukningen. Det i sin tur minskar energiförbrukningen vid exempelvis uppvärmning av vattnet samt vattenförbrukningen. IMD är med andra ord bra för både ekonomin och för miljön. I och med införandet av IMD kommer du att betala för den förbrukning som överstiger standarden, eller få tillbaka pengar om du förbrukar mindre.

    Införandet av IMD grundas på ett EU-direktiv och bolagets ambition om en mer rättvis betalningsmodell för hyresgästerna samt i linje med vårt hållbarhetsarbete.

    Hur fungerar IMD och hur kan man se vad som förbrukas?

    I god tid innan mätstart installeras mätare i din lägenhet som registrerar förbrukningen. Bor du in en nyproducerad lägenhet finns tekniken redan på plats. Inkomna mätvärden kvalitetssäkras innan de sammanställs till debiteringsunderlag. På hyresavin ser du slutligen förbrukningen och vad det kostar. Har du använt mer än standardförbrukningen får du betala för den överstigande mängden medan det blir tvärtom om då du förbrukat mindre. Med start cirka en månad innan mätstart kommer du att löpande kunna följa din egen förbrukning på datorn eller på mobilen via app. Förbrukningen framgår även på fakturan.

    Individuell mätning av vatten faktureras månaden efter för att få den faktiska förbrukningen.

    Vad är det jag betala för och hur prissätts det?

    Du betalar för din faktiska förbrukning. Inte mer och inte mindre. Avgiften fastställs en gång per år utifrån underlag från respektive ledningsägare.

    Vad är IMD-El och hur fungerar det?

    I vissa av våra fastigheter har vi installerat individuell mätning och debitering av el vilket innebär att du som bor hos oss behöver inte något eget avtal med en elleverantör eller elnätsägare. Du slipper med andra ord att handla upp elhandelsbolag och jämföra priser på marknaden, det sköter vi.

    Hur fungerar IMD och hur kan man se vad som förbrukas?

    Precis som vanligt har du en egen elmätare i din lägenhet som mäter din elförbrukning. Men leverans av el, avläsning av mätare och debitering av el sker via oss istället för via elbolaget. Detta är likt IMD-Vatten. Du kan se din förbrukning och det aktuella elpriset på datorn eller mobilen via app och även på avierna.

    Vad är det jag betala för?

    Du betalar för din faktiska förbrukning. Inte mer och inte mindre. Avgiften fastställs en-två gång per år utifrån underlag från respektive ledningsägare.

    Min hyresavi är borta, hur får jag en ny?

    Alla dina hyresavier finns på Mina sidor. Där kan du se viktig information om din hyresavi, så som sista betalningsdatum, OCR-nummer och belopp mm.

    Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?

    Det är viktigt att alltid betala hyran i tid, annars kan det uppstå onödiga kostnader och finns en risk för att du blir av med din bostad. Ifall hyran inte betalas eller kommit in för sent skickas ett inkassokrav till dig efter några dagar.

    Som hyresgäst är det alltid ditt ansvar att kontrollera att hyran blir betald, oavsett vilket betalningssätt du har valt. Du hittar dina obetalda hyresavier och betalningshistorik på Mina sidor.

    Vad är ett inkassokrav?

    Om du inte betalat hyran i tid kommer du att få ett inkassokrav från det inkassoföretag som vi har avtal med. Tänk på att du behöver betala påminnelseavgift och dröjsmålsränta när du betalar sent.

    Om hyran fortfarande är obetald fyra veckor efter att du fått inkassokravet går ärendet vidare till Kronofogden. Om du inte betalar hyran eller betalar sent flera gånger riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt.

    Vad händer om jag betalar min hyra efter förfallodagen?

    Hyran ska alltid betalas senast på förfallodagen som står på din hyresavi. Om du betalar in din hyra efter förfallodagen flera gånger riskerar du att få ett varningsbrev. Om du fortsätter betala hyran för sent kan ditt hyreskontrakt sägas upp vilket innebär att du måste flytta från din lägenhet.

    Tänk på att sena betalningar av hyran kan påverka dina framtida boendereferenser negativt. Det gör att du kan få svårare att byta lägenhet eller få ett hyreskontrakt hos annan hyresvärd.

    Jag har inte fått någon hyresavi. Måste jag betala eventuell kravavgift?

    Ja, du är alltid skyldig att betala hyran i tid oavsett om du fått din hyresavi eller inte. Saknar du din hyresavi är det inte en godtagbar ursäkt för sen hyresinbetalning. En hyresvärd har enligt lag ingen skyldighet att skicka ut hyresavier. Om hyresbeloppet ändras (till exempel ny hyra efter hyresförhandling) är vi dock skyldiga att skicka ut hyresavi.

    Du kan alltid logga in på Mina sidor för att se din hyresavi och OCR-nummet för att kunna betala din hyra.

    Vem förhandlar om min hyra?

    Din hyra förhandlas mellan Enkla Hem och Hyresgästföreningen. När det byggs nya bostäder eller när det görs mer omfattande ombyggnader sker separata förhandlingar mellan parterna.

    Jag har hyresrabatt, hur påverkas min hyra vid hyresändring?

    Den överenskomna summan för din hyresrabatten kvarstår. Din grundhyra kommer däremot att höjas och hyresrabatten dras från den nya grundhyran.

    Vad innebär retroaktiv hyra?

    En retroaktiv hyra betyder att du betalar för något i efterhand eller efterskott. Det är vanligt att en hyresförhandling drar ut på tiden och att du då får betala för den årliga hyreshöjningen i efterhand, så kallad retroaktiv hyra. Du betalar retroaktivt för de månader som hunnit passera från det att förhandlingen är avslutad och börjat gälla.

    Exempel: En hyresförhandling avslutas i maj. Där har beslut fattats om att hyreshöjning ska gälla från 1 mars. Du som hyresgäst kommer då att få betala för höjningen för föregående månader på din hyresavi för maj.

    Vad menas med en schablonkostnad?

    En schablonkostnad är en fast kostnad som används istället för att räkna ut den exakta kostnaden i varje enskilt fall. Det är en genomsnittlig uppskattning där man utgår från priser och avgifter och vad som anses vara en normal förbrukning för ett hushåll.

    Återvinning - Miljöhus & Miljöstation
    Hur gör jag med avfall och återvinning?

    I varje bostadsområde finns en eller flera miljöhus eller miljöstation. Där ska du slänga Mat- och restavfall, tidningar och förpackningar av plast, glas, metall och papp. Genom att sortera dina sopor bidrar du till en bättre miljö. Grovsopor, till exempel möbler, dammsugare, lampor, färg och bilbatterier ska lämnas till någon av kommunens återvinningscentraler. Om du lämnar grovsopor och miljöfarligt avfall i miljöhuset eller miljöstationen kan du tvingas betala för att vi kör bort sakerna.

    Vad gör jag med mina grovsopor?

    Grovsopor lämnar du på närmaste återvinningscentral. Exempel på grovsopor som är förbjudet och som ska lämnas på återvinningscentralen:

    • Möbler
    • Elektronikprodukter
    • Färg
    • Lösningsmedel
    • Kemikalier
    • Bilbatterier
    • Och övrigt miljöfarligt avfall

    För att hitta din närmast återvinningscentral besök din kommuns hemsida.

    Vid inflyttning
    Vad behöver jag tänka på innan jag flyttar in?

    Grattis till din nya bostad! I samband med att du flyttar in finns det en del saker som du bör tänka på innan.

    Inbetalning av hyra

    Första hyran ska vara betald innan du får tillträde.

    Elavtal

    I fastigheter där vi har IMD-El behöver du inte teckna ett elavtal, läs mer under ”Vad är IMD-El och hur fungerar det?”.

    I fastigheter där vi inte har IMD-El behöver du i förväg teckna två olika avtal, ett för elnät samt ett för elhandel.

    Info om fastigheten har gemensam el eller inte hittar du i bland annat hyresavtalet.

    TV och internet

    Utbud av TV-kanaler och internetleverantör varierar sig inom vårt fastighetsbestånd. Vad som gäller i din fastighet finns det information i hyresavtal och i vissa fall trapphuset/elcentralen/lägenhetspärmen/Mina sidor.

    Försäkring

    Om olyckan är framme så är det bra att ha en giltig hemförsäkring. Du kan annars bli ersättningsskyldig för eventuella skador du orsakat eller inte få ersättning vid exempelvis inbrott.

    Glöm inte att göra flyttanmälan!

    När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk Adressändring.

    Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt hyresavtal eller på ditt postfack eller ytterdörr.

    Gå igenom lägenheten

    Innan du flyttar in dina möbler och saker rekommenderar vi att du går igenom lägenheten. Vi genomför alltid en slutbesiktning med tidigare hyresgäst där vi upprättar ett protokoll, dokumentera eventuella skador om de inte finns dokumenterade där. Annars finns det risk att du blir ersättningsskyldig för dessa skador vid utflyttning.

    När du flyttar möbler och andra tunga saker, var försiktig så att det inte blir skador på exempelvis golv eller väggar.

    Varför behöver jag en hemförsäkring?

    Inbrott, brand och andra olyckor kan drabba dig när du minst anar det. Som hyresgäst kan du bli ersättningsskyldig för skador du har orsakat i fastigheten, både i din lägenhet, i allmänna utrymmen eller hos dina grannar. Därför är det viktigt att ha en hemförsäkring, kontrollera att den är giltig samt vad och vilka den täcker.

    Exempel:

    -Om din tvättmaskin läcker och leder till fuktskador i din lägenhet samt hos grannen nedanför kan du bli ersättningsskyldig för skadorna.

    -Ifall ditt barn skjuter en boll och krossar ett eller flera fönster kan du bli ersättningsskyldig för skadorna.

    -Skulle det bli inbrott i ditt förråd kan du få ersättning för de stulna sakerna ifall du har en försäkring.

    Jag har precis flyttat in och min lägenhet är ostädad? Vad gör jag?

    När du flyttar in i din lägenhet ska den vara flyttstädad. Om lägenheten är bristfälligt städad kontaktar du omgående Förvaltaren.

    Vilket är mitt lägenhetsnummer?

    Det kan finnas två lägenhetsnummer på dörren. Ett som är Enkla Hems interna lägenhetssystem och ett som är Skatteverkets. Enkla Hems lägenhetsnummer används endast inom Enkla Hem. Vid adressändring eller för att teckna bredbandsavtal så är det Skatteverkets lägenhetsnummer som gäller.

    Av lägenhetsnumret framgår det vilken våning du bor på tex:

    • Våning 4: lägenhetsnummer börjar på 13
    • Våning 3: lägenhetsnummer börjar på 12
    • Våning 2: lägenhetsnummer börjar på 11
    • Våning 1 (entréplan): lägenhetsnummer börjar på 10
    • Suterrängvåning: lägenhetsnummer börjar på 09
    Var hittar jag Skatteverkets lägenhetsnummer?

    Lägenhetsnumret kan vara hela eller en del av din adress och består av oftast fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns.

    Du kan hitta Skatteverkets lägenhetsnummer i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt hyresavtal.

    Hur lägger jag till något i besiktningsprotokollet?

    Eventuella anmärkningar som ej är upptagna i besiktningsprotokollet ska snarast anmälas till din förvaltare.

    Vad står i mitt hyresavtal?

    Hyresavtalet är en viktig handling som bestämmer vad som ingår i hyran, dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst, uppsägningstid, inflyttningsdatum med mera. Det är bara den person som står på kontraktet som har rätt att beställa underhåll och tillval samt ansöka om bostadsbyte eller tillåtelse att hyra ut i andra hand.

    Du hittar ditt hyresavtal på Mina sidor.

    Vad menas med folkbokföring?

    När du har ett kontrakt hos Enkla Hem och har för avsikt att använda lägenheten som permanentbostad och stadigvarande bo och folkbokföra dig på lägenhetens adress. Folkbokföringen sköter du via Skatteverket.

    Vad menas med energideklaration?

    Energideklarationen ger information om byggnaders energianvändning till ägare, hyresgäster eller köpare av ett hus, men också till allmänheten. Energianvändningen utgör ofta en viktig del av en byggnads driftskostnader. Om det finns lämpliga åtgärder att vidta i en byggnad för att sänka energianvändningen så ska också förslag till sådana åtgärder finnas med i deklarationen. Dessa rekommendationer kan därför utgöra en värdefull information till ägare av byggnader.

    Alla våra fastigheter har energideklarerats. I energideklarationerna följer man upp det aktuella områdets energianvändning (värme, el och vatten), men noterar även resultatet från senaste radonmätning och när OVK (obligatorisk ventilationskontroll) är genomförd.

    När kan jag hämta mina nycklar?

    När du flyttar in i din lägenhet kvitterar du ut nycklar till lägenhetens lås. Du får dessutom en nyckel eller tagg som går till olika gemensamma utrymmen samt postfack. Det är viktigt att du har med kontraktet på lägenheten och en legitimation. E-signerade kontrakt kan visas upp med hjälp av mobil, läsplatta eller liknande, dessa behöver alltså inte skrivas ut. Nycklarna lämnas ut till dig som kontraktsinnehavare.

    Om du inte själv har möjlighet att hämta nycklarna, måste den som kommer i ditt ställe ha fullmakt och legitimation.

    När du hämtar nycklarna, ta med dig:

    • Hyresavtalet
    • Legitimation
    • Eventuell fullmakt
    Jag har nyss flyttat in och i mitt besiktningsprotokoll finns det anmärkningar. Vad betyder det?

    I ditt besiktningsprotokoll kan det finnas brister som noteras som anmärkningar. Under Åtgärdsstatus ser du om anmärkningen ska åtgärdas och av vem.

    Vid utflyttning
    Hur säger jag upp min lägenhet?

    Du säger upp ditt hyresavtal via Mina sidor. För att logga in behöver du BankID.

    Ifall du har ett gemensamt hyreskontrakt behöver även den andra parten signerat för att uppsägningen ska vara giltig.

    Är det något som ni undrar över var vänlig kontakta oss.

    Uppsägningstid

    Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader så var ute i god tid för att undvika dubbla hyror. För att din uppsägning ska börja löpa från månadens första dag måste din uppsägning ha registrerats av oss senast den sista dagen i månaden innan.

    Exempel 1:

    Din uppsägning blir mottagen och registrerad den 31 januari. Uppsägningstid är under februari, mars och april med avflyttning senast den 30 april.

    Exempel 2:

    Din uppsägning blir mottagen och registrerad den 2 februari. Uppsägningstid är under mars, april och maj med avflyttning senast den 31 maj.

    Visning av lägenhet

    Under uppsägningstiden kan vi komma att be dig visa lägenheten för andra som är intresserade av lägenheten. Tänk på att du har skyldighet att visa lägenheten, skulle du ha förhinder kan du behöva be någon annan att visa den i ditt ställe.

    Förbesiktning

    I nära anslutning till uppsägningen genomför vi en förbesiktning, ofta i samband med att vi bekräftar din uppsägning. Det är viktigt att du deltar på förbesiktningen så vi kan gå igenom lägenheten gemensamt, detta för att du ska ha möjlighet att återställa eventuella skador som kan ha uppstått under din hyrestid. Ombesiktning kan komma att ske cirka 1 månad innan utflyttning för att se ifall skador har återställts.

    Avflyttningsbesiktning

    Innan du flyttar genomför vi en avflyttningsbesiktning. Under besiktningen går en representant på Enkla Hem igenom lägenheten tillsammans med dig för att bedöma skicket på lägenheten vid utflyttning jämfört med skicket vid inflyttning. Ett utflyttningsprotokoll upprättas under avflyttningsbesiktningen.

    Inför avflyttningsbesiktningen ska lägenheten vara flyttstädad och tömd, det gäller även förråd, uteplats, balkong och andra ytor som hör till din lägenhet. All utrustning som exempelvis dörrar, hatthyllor, gardinbeslag, skåp, takkontakter, brandvarnare etc. ska finnas i lägenheten. Om vi under besiktningen bedömer att lägenheten har skador eller ett onormalt slitage kommer du debiteras för återställningen.

    Överlämning av nycklar

    Senast klockan 12.00 första vardagen efter att ditt hyreskontrakt gått ut ska samtliga nycklar återlämnats. Glöm inte eventuella taggar, samt eventuella nycklar till tvättstuga, garage och förråd. Skulle du ha tappat bort nycklar/tagg eller inte lämnat in dem i tid kommer du behöva stå för kostnaden för eventuellt låsbyte/ny tagg.

    Glöm inte att göra flyttanmälan

    När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk Adressändring.

    Jag ska flytta ut, hur noga måste jag städa?

    Den nya hyresgästen ska inte behöva börja städa. Om bostaden inte är godkänt städad kommer vi att fakturera dig för en avflyttningsstädning. Tänk på att du behöver städa lägenheten även om den ska renoveras efter avflyttning.

    Kan jag överlåta mitt hyreskontrakt?

    Ja, i särskilda fall godkänner vi överlåtelse av hyreskontrakt. Det gäller till exempel vid skilsmässa eller separation, till föräldrar, barn eller syskon med gemensamt hushåll eller vid dödsfall. En skriftlig ansökan om överlåtelse måste alltid skickas/lämnas till Enkla Hem.

    Hur fungerar det med adressändring?

    Om du flyttar måste du göra en flyttanmälan i god tid före flytten. Flyttanmälan gör du hos Skatteverket. Vi har ingen automatisk ändring av din adress från folkbokföringen.

    Varför har jag fått en faktura efter besiktningen?

    Du som hyresgäst har enligt hyreslagen skyldighet att väl vårda lägenheten och det som ingår. Om det vid besiktningen upptäcks skador som inte är normalt slitage är du skyldig att ersätta skadan.

    När du flyttar ut ska lägenheten vara flyttstädad och städningen ska godkännas av oss. Om städningen inte godkänns behöver du betala vad det kostar att ta in en städfirma.

    Efter att du flyttat ut skickas faktura om lägenheter har skador och/eller inte var tillräckligt städad.

    Har jag kortare uppsägningstid om jag byter lägenhet inom Enkla Hem?

    Nej, uppsägningstiden gäller enligt ditt hyreskontrakt. Vi förkortar inte uppsägningstiden på den lägenhet du lämnar. Ta därför hänsyn till inflyttningsdatumet på nästa lägenhet innan du tackar ja till att byta lägenhet.

    Felanmälan
    Vart anmäler jag fel i bostaden?

    På Mina sidor kan du som hyresgäst, när som helst på dygnet, registrera en felanmälan. På sidan ”Serviceanmälan” beskriver du ditt ärende. När du är klar trycker du på ”Skicka” så hamnar ditt ärende direkt i din fastighetsskötares telefon.

    Vid akuta fall, ring vår jourservice.

    Akut hjälp kan vara avloppsstopp, stopp i hissen, översvämning eller en helt strömlös lägenhet. Tänk på att en dålig TV-bild inte är akut och därför föranleder en jourutryckning.

    Vart anmäler jag fel i lokalen?

    På Mina sidor kan du som hyresgäst, när som helst på dygnet, registrera en felanmälan. På sidan ”Serviceanmälan” beskriver du ditt ärende. När du är klar trycker du på ”Skicka” så hamnar ditt ärende direkt i din fastighetsskötares telefon.

    Vid akuta fall, ring vår jourservice.

    Akut hjälp kan vara avloppsstopp, översvämning eller en helt strömlös lokal.

    Hur ställer jag låset i serviceläge?

    När vi ska utföra arbeten i din lägenhet kan vi behöva komma in i din lägenhet trots att du inte är hemma. Vissa av våra fastigheter är utrustade med serviceläge på låset vilket gör att vi kan komma in i din lägenhet om du inte har möjlighet att öppna åt oss. Du behöver då ställa låset i serviceläge innan vårt besök. 

    Kontakta din lokala förvaltare hur du ställer in låset i serviceläge.

    Vad menas med bomkörning?

    En bomkörning är när vår Förvaltare eller vår Entreprenör har planerat att utföra ett arbete i en bostad men inte kunnat åtgärda detta av någon anledning. Exempelvis att utföraren inte kommer in i bostaden eller att något förhindrat utföraren att utföra sitt arbete. Har du som hyresgäst meddelat att det är tillåtet att gå in med huvudnyckel och nyckeln saknas i tuben eller att dörren inte är ställd i serviceläge kommer en avgift för bomkörning att tas ut. 

    Vem kontaktar jag om mitt bredband inte fungerar?

    Har du problem med din internetanslutning ska du alltid börja med att stänga av och starta om din utrustning.

    Hjälper inte detta kontaktar du din tjänsteleverantör, alltså det företag som du har tecknat ditt bredbandsavtal hos (kan till exempel vara Telia, Bahnhof, med flera).

    De hjälper dig med felsökning och tar reda på om det finns någon bakomliggande orsak till problemet.

    Hur felanmäler jag om hissen står still?

    Om det blir fel på en hiss ska du anmäla det som vanligt till vår felanmälan på Mina sidor.

    Mina sidor
    Hur registrerar jag mig på Mina sidor?

    Mina sidor är vår hyresgästportal och endast de som är hyresgäster hos oss har ett konto. Vi har ingen intern kö för bostäder, utan alla lägenheter blir förmedlade via HomeQ.

    Hyresgäster loggar in med BankID.

    Hyr du lokal, ta kontakt med oss så får du hjälp med att sätta upp ett konto.

    Varför kan jag inte logga in?

    Vid problem med inloggningen kan detta bero på följande:

    • Felaktigt format på personnumret.
    • Lösenordet kan vara felaktigt. 

    Du kan även välja att logga in med BankID då behöver du inte använda lösenord.

    Jag har bytt namn, hur gör jag för att ändra mina uppgifter hos er?

    Om du byter för- eller efternamn behöver du kontakta oss för namnändring.

    Hyra p-plats/förråd/lokal
    Jag har en parkeringsplats, vad har jag för ansvar?

    Som hyresgäst med parkeringsplats ansvarar du för att hålla platsen i gott skick och fri från skräp, snö och is under vintern. Du behöver även se till att din bil är korrekt parkerad inom markeringarna och att parkering sker i enlighet med gällande regler.

    Om du upptäcker skador eller problem på parkeringsplatsen, vänligen gör en felanmälan.

    Hur gör jag för att söka bilplats?

    Vi tillämpar först-till-kvarn principen. Vilket betyder att är du först att anmäla intresse så kommer du att få bilplatsen du sökt. Detta utifrån att sökvillkoren har uppfyllts. Tänk på att säkerställa att tillträdesdatumet fungerar för dig innan du tackar ja.  

    För besökare finns gästparkeringar tillgängliga, och parkeringsavgiften betalas enkelt via olika parkeringsappar (varierar från ort till ort).

    Du som inte har ett bostadskontrakt hos oss är också välkommen att hyra bilplats hos oss. I dessa fall tillkommer, i enlighet med mervärdesskattelagen, 25 % på bilplatshyran. 

    Tänk på att flera av våra områden har externa parkeringsbolag som hyr ut parkeringar/garageplatserna. Ta gärna kontakt med din Förvaltare vad som gäller där du bor.

    Då det varierar från ort till ort angående hur du ansökar om en parkeringsplats – Kontakta din Förvaltare för att få mer info hur du går tillväga.

    Varför behöver jag betala moms för min bilplats?

    Om du hyr en bilplats utanför ditt område eller om du inte är bostadshyresgäst hos oss tillkommer 25% moms på hyran i enlighet med mervärdesskattelagen. Enligt Skatteverkets regler måste lägenhetsavtalet och bilplatsavtalet vara knutna till samma bolag för att bilplatsen ska vara momsbefriad. Enkla Hem har flertalet dotterbolag vilket innebär att bilplatsen i vissa fall kan bli momsbelagd även fast du är bostadshyresgäst. 

    Vad får jag använda garaget till?

    Garagen får endast användas som uppställningsplats för fordon i bruk. 

    Du ansvara själv för att skotta snö framför din garageport.  

    Tänk på att du inte får: 

    • Använda garaget till förråd eller verkstad. 
    • Utföra enklare arbeten, tex. byta däck. 
    • Förvara en uppsättning av extrahjul, sommar- eller vinterdäck. 
    • Tvätta bilen. Vattnet från en tvättad bil innehåller oljerester och tungmetaller. För att skydda vattendrag och dricksvatten ska bilar och andra fordon alltid tvättas i en fordonstvätt som har godkänd reningsutrustning. 
    • Förvara brandfarlig gas t.ex. gasol eller liknande.  
    • Förvara brandfarlig vätska t.ex. drivmedel, spolarvätska, olja eller färg. 
    • Hyra ut ditt garage i andra hand utan skriftligt tillstånd från oss.  
    • Utöka, ändra eller reparera garagets el-dragning. 
    • Använda diesel- eller bensinvärmare i garaget. 
    Vad får jag använda parkeringsplatsen till?

    Parkeringsplatsen får endast användas som uppställningsplats för fordon i bruk.  

    På parkeringsplatsen: 

    • Får du parkera din personbil som är besiktad, skattad och försäkrad.  
    • Ska du parkera innanför parkeringsrutan.  
    • Ska du som har motorvärmare ta bort motorvärmarkabeln när du inte använder den. 
    • Ansvarar du själv för att skotta snö vid din parkeringsplats.
    • Får du inte hyra ut din parkeringsplats i andra hand utan skriftligt tillstånd från oss.
      Får jag ställa en släpvagn eller husvagn på min bilplats?

      Nej, våra parkeringar hyrs ut som bilplatser. De är endast avsedda för personbilar eller motorcyklar. På vissa orter hyr vi ut parkeringar som är avsedda för husvagnar, då framgår det av bilplatsannonsen.   

        Får jag parkera min bil på gården?

        Nej, våra gårdar är till för våra hyresgäster. Vi vill ha en trygg och säker boendemiljö samtidigt som vi behöver säkra att blåljuspersonal kan ta sig in i våra områden utan att det finns hinder. 

        Du får däremot köra in bilen i bostadsområden när du flyttar in eller flyttar ut ur din lägenhet samt vid på- och avlastning av tyngre föremål

          Vart kan jag ställa min moped/motorcykel?

          Parkera din moped/motorcykel på skyltade p-platser utomhus eller i garagen, de får inte förvaras i källaren eller i trapphuset. Tänk på din omgivning och kör därför försiktigt och låt gångstråken vara fria från trafik.

            En bil står parkerad på min plats, vad ska jag göra?

            Om någon ställt sig  din bilplats vänder du dig direkt till parkeringsbolaget som vi anlitat för parkeringsbevakning, vilket framgår  skyltar i ditt område. Om du har möjlighet är det bra att prata direkt med personen eller lämna en lapp  att det inte händer i fortsättningen. 

              Jag är entreprenör och behöver ett parkeringstillstånd i ett av era områden. Hur gör jag?

              Är du entreprenör och behöver parkeringstillstånd i våra områden? Kontakta Förvaltaren.

                Hur fungerar det med förråd?

                Vi hyr ut förråd i bostadsområdena. Ett förråd får bara användas till förvaring av egendom. Vi rekommenderar att du inte förvarar stöldbegärlig egendom i förrådet. Om du förvarar stöldbegärlig egendom i förrådet rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag och försäkrar egendomen. Brandfarlig, explosiv eller på annat sätt farlig egendom som kan ge allvarliga konsekvenser får inte förvaras i förrådet.

                Vi ansvarar inte för den förvarade egendomen. Vi avråder dig från att förvara egendom direkt på golvet eftersom den då riskerar att bli skadad vid eventuellt vattenläckage eller andra skador.

                  Har ni några lediga lokaler?

                  Lediga lokaler publiceras på vår hemsida under Lediga lokaler. Inget kösystem finns för lokaler utan den verksamhet som är lämpligast för den aktuella lokalen får ett erbjudande. Lokalerna ligger oftast i anslutning till våra bostadshus och är mest lämpade för mindre verksamheter och kan hyras av företag.